Vad innebär systematiskt kvalitetsarbete för mig? för förskolan? Hur integrerar vi det i verksamheten och hur synliggör vi vår process? Vad är det vi dokumenterar och utvärderar? Hur väl uppfyller vår verksamhet mot de nationella målen?
Tankar som just nu florerar i mitt huvud... Samtidigt som vi på förskolan håller på att utveckla vårt systematiska kvalitetsarbete och hur Unikum kan tillgodose hur vi dokumenterar det i verktyget.
Vad innebär systematiskt? Enligt Wiktionary betyder Systematisk:
- planenlig, ordnad, som följer en plan
- som avser systematik"
Hur tolkar jag det här? Systematiskt innebär att man enligt en plan kontinuerligt dokumenterar verksamheten så att man kan utvärdera hur väl verksamheten uppfyller de nationella målen. Jag funderar på om alla som arbetar inom förskolan/skolan är medvetna kring vad begreppet systematiskt kvalitetsarbete innebär för gemene man och enheten. Tror inte det är så att alla vet eller har funderat kring begreppet. Efter att ha läst Jan Håkanssons bok har jag förändrat mitt tänk lite kring systematiskt kvalitetsarbete. Från början tänkte jag att vi systematiskt dokumenterar vår verksamhet och barnens lärande. Utifrån denna dokumentation ändrar vi verksamheten utifrån barngruppens behov. Fokus var att dokumentera aktiviteter vi gör med barnen och att genom röd tråd erbjuda andra aktiviteter som leder till utmaningar och lärande till barnen. Som pedagog är det lätt att fastna i barns perspektiv istället för barnperspektiv (se inlägg om "Vad berättas om mig- Bente Svenning (20..)), och utvärdera det istället för att dokumentera och utvärdera hur vi genomför verksamheten. Jan Håkansson skriver "systematiskt kvalitetsarbete är en fortlöpande och fördjupad utvärdering som integreras med det dagliga arbetet av undervisning och andra aktiviteter" (s.19). Vi ska kontinuerligt utvärdera hur vi arbetar med barngruppen, varför vi gör si, så och vad påverkar. Samt styrka vår utvärdering i litteratur/forskning. Hur ändrar vi våra metoder vi använder oss av i barngruppen? Vad grundar vi dem på? Jag tänker så här: vi dokumenterar när vi har aktiviteter med barnen, t.ex. miniröris, föräldrar får ta del genom bloggen. Vi ser att barnen enligt Lpfö 98/10 får möjlighet att utvecklas motoriskt, socialt, rumslig uppfattning mm. Men vi har inte utvärderat vårt förhållningssätt innan under och efter aktiviteten. Är det alltid samma pedagog som gör detta? Hur kommer det sig? Är alla barnen delaktiga? Om inte vad kan det bero på? Är det vem som leder eller annat? Det är det jag menar med att jag tror att vi har "fel" fokus när vi pratar systematiskt kvalitetsarbete. Vi är så vana vid att dokumentera och tänka kring det barnen upplever i de aktiviteter vi erbjuder att vi "glömmer" bort vårt agerande i dem och hur det påverkar.
Det här förhållningssättet hade jag/ har jag men har kommit ifrån det lite. Förut hade vi som rutin att efter avslutad aktivitet/på planeringar reflektera kring hur aktiviteten/aktiviteterna fungerade, vad gick bra?, vad gick mindre bra?, vad kan vi göra annorlunda? Vi gjorde det regelbundet/systematiskt men dokumenterade det inte, pga att vi inte hade rutiner för det. Sedan kom Unikum! Vi började dokumentera barnens lärande och verksamheten, vi pratade fortfarande om vårt förhållningssätt och agerande i olika aktiviteter, men hittade inte metoder för att dokumentera det. Vi provade olika sätt i Unikum, men har inte riktigt hittat rätt metod för oss. Vi börjar få struktur på det nu, men har fortfarande en väg att gå.
Unikum är ett bra verktyg för att dokumentera på plats, få föräldrarna mer delaktiga och tydligare kunna synliggöra vårt arbete/verksamhet. Vi har fått mycket positiv respons från föräldrarna. Vi själva har märkt att vi utvecklat våra utvecklingssamtal, de blir djupare på något sätt. Man pratar om barnens lärande på ett mer djupt plan, istället för att förmedla information.
Själv tycker jag att jag får ett tydligt grepp kring vilka områden i Läroplanen som vi arbetar mer resp mindre med. Eftersom vi lätt kan koppla läroplansmål till olika aktiviteter får vi en övergripande bild av vilka vi behöver arbeta mer med/lägga mer fokus på.
Det är en spännande resa att utveckla våra metoder för hur vi dokumenterar det systematiska kvalitetsarbetet! Vad innebär det för oss? Hur ska vi få med alla på tåget? Börja med det enkla så att alla är med och fyll på när det passar.
Kvalitetsarbetet är för mig att med styrdokumenten som grund genomföra, dokumentera, utvärdera och analysera vår verksamhet. Hur vi genomför Läroplans målen. Hur utvecklar och anpassar vi vår verksamhet så att alla barn får bästa möjligheter att utvecklas och lära? Vad har vi för vetenskaplig grund och vår beprövade erfarenhet?
Kvalitet är hur väl verksamheten uppfyller de nationella målen, strävan till förnyelse och koppling mellan mål och resultat.
Resan fortsätter.....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar