Välkommen till I Ur och Skur pedagogens dokumentation

Filmprojekt

Inlägg 1: juni 2012 Synopsis

Enligt Thomas Granath ("Manus och dramaturgi för film", 2006) ska man i en synopsis beskriva handlingen av filmen, syftet med filmen vilken målgrupp, längd och typ av film man tänker skapa. Så utifrån denna bok kommer min synopsis.

Ofta får jag frågan vad är I Ur och Skur och  hur arbetar ni? Därför tänker jag mig en film om barns lärande på vår I Ur och Skur (förkortas hädanefter IUS) avdelning. Barn lär hela tiden i alla stuationer under hela dagen. Det gäller för oss pedagoger att fånga ögonblick, sätta ord på och synliggöra lärandet för både barnn och vuxna. Jag valde därför att fokusera på en del av verksamheten som kanske inte är så tydlig för alla och som man inte alltid tänker på, nämnligen matematik. Syftet blir att visa hur barn lär matematik i naturen.
Målgruppen jag vänder mig till är andra pedagoger och vuxna, eller egentligen alla som är intresserade av vår verksamhet.
Eftersom jag redan börjat samla på mig material och vill skildra vår verksamhet som den är så blir det en typ av dokumentärfilm.
Jag tänker mig att den blir mellan fem och tio minuter lång, den ska skapa intresse och nyfikenhet på vår verksamhet samtidigt som den ger information som kan användas vid t.ex. föräldramöte. 



Inlägg 2: september 2012 Filmmanus

Att skriva Synopsis var ganska enkelt, jag visste vad jag ville, syfte och målgrupp. Men manuset! Det var mycket svårare, ska jag skriva ren text eller via bilder i storyboards?  Enligt Thomas Granath (2006) så är manus uppdelat i olika scener där varje scen har rubrik och beskrivning av scenen. Manuset bör skrivas så att läsaren upplever händelserna som på film/tv. Ett filmmanus är en text som beskriver handling. Eftersom min film är en typ av dokumentär bör jag i manuset beskriva verkligheten och det som händer i verkligheten. Jag valde att skriva manus utifrån scener med rubrik och kort beskrivning av handling.

Manus till "Barn lär matematik i naturen"



Huvudpersoner: Barn och pedagogerna Katarina Karlsson och Anneli Hoffmann på I Ur och Skur Havrestrået.
Statister: Barn och övrig personal på förskolan.
Plats: skolskogen, förskolegården och avdelningen.
Längd: 7min 10 sek.

Intro: bild från skolskogen ner mot förskolan med texten, "Barn lär matematik i naturen"

Scen 1: Pedagogen Katarina kommer ut från avdelningen, hälsar välkommen och talar om vad som kommer ske och visas. (hel och halvbild).

Scen 2: På väg till skogen
Barnen går till skogen, medan det visas hör vi barngruppen när de sjunger "Nu ska vi i naturen gå".

Scen 3: Pojke slår med egengjord lertärning, text "tillverkat egna tärningar".

Scen 4: Bild på västar, böcker, uppdragskort m.m. som vi använder i skogen, text "material vi använder".

Scen 5: Bild på vår väggalmanacka, där varje månad representeras av bild, siffra och namn. Under sitter namnlapp på alla som går på avdelningen. Text, "stapeldiagram".

Scen 6: Ett barn håller två sniglar i handen, text "ett par sniglar".

Scen 7: Två flickor leker på en sten, på stenen har de samlat sniglar. Pedagog/filmaren Katarina frågar vad de gör. De berättar vad de gör. Text "Lär i leken".

Scen 8: Fem sniglar ligger i formation som på en tärning. Vi hör flickan svara att det är fem sniglar.

Scen 9: Fem sniglar ligger på en sten, en flicka lägger fram harsyra till sniglarna. Flicka berättar att sniglar äter harsyra, det har Lotta berättat. Text, "Lär av varandra".

Scen 10: Pedagog Anneli och flicka övar talföljd med hjälp av sandleksak. Vi hör flickan räkna tillsammans med pedagog. Text "Talföljd och antalsuppfattning".

Scen 11: Bild på tre pojkar som bygger med pinnar i skogen. Text "Konstruktion".

Scen 12: Bild på uppgift och plastband när barnen mätt omkrets på träd i skogen. Text "Omkrets".

Scen 13: Pojke kommer gåendes med vattenfylld hink. Han använder en pinne som hjälp. Text "Volym, tyngd".

Scen 14: bild på flicka som klättrar i träd, text "Lägesbeskrivning, högt upp.

Scen 15: Tre pojkar sitter i rad på en stock. Pojken längst bak berättar att de åker buss. Det brukar han göra i stan. Text "Rumsuppfattning".

Scen 16: Bild på pojke som vid frukosten delat äggbitar. Text "Räknar, delar äggbitar, räknar igen, äter upp, dubbelt, hälften, minus". Zoomar in på äggbitarna.

Scen 17: Bild på flicka som håller i tre sniglar, olika stora. Text "Antal sniglar, jämföra, större-mindre".

Scen 18: Bild på pojke bredvid ett brobygge av sten över en liten bäck. Text "Brobygge över vattnet". Zoom över bygge och en rosa stövel.

Scen 19: Sex barn och pedagog Anneli har mattesamling i skogen. Pedagog berättar vad de ska göra, visar uppdragsmolnen. Text "Matematiska begrepp". Anneli läser uppgiften för barnen.

Scen 20: Samma barn och pedagog som i föregående scen. Ett av barnen visar och berättar om pinnen han hittat. Text "Upplevelsebaserat lärande". En flicka visar och berättar om det blad hon hittat.

Scen 21: Samma barn och pedagog som föregående. Pedagog och barn repeterar och reflekterar över vad de gjort.

Scen 22: Halvbild på pedagog Katarina i skogen. Berättar om varför vi arbetar med matematik i förskolan. Anneli (pedagog och kollega) intervjuar. Text citat ur Läroplanen för förskolan (Förkortas Lpfö 98/10) "varje barn ska utveckla förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för tid och förändring."

Scen 23: Halvbild på pedagog Katarina i skogen, berättar om varför skogen. Vi hör intervjuaren Anneli ställa frågan om varför skogen. Text citat ur "Lpfö98/10 varje barn ska utveckla sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang".

Scen 24: Halvbild på Katarina i skogen, intervjuaren Anneli, undrar över prickar och siffror på västarna. Katarina berättar om västarna. Text citat ur "Lpfö98/10 Varje barn utveckla sin förmåga att urskilja, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp."
 Scen 24 A: bild på tre barn med västar på.

Scen 25: Halvbild på Katarina i skogen, intervjuaren Anneli ställer fråga. Katarina besvarar, tackar för intervjun och att fått följa med i skogen. Text citat ur "Lpfö 98/10 varje barn ska utveckla sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar".

Scen 26: Bild på alla barn, sjunger "Nu stänger vi...", som vi alltid gör när vi går hem från skogen. Rusar sedan nerför backen till förskolan. Text "Tack alla medverkande barn och personal på I Ur och Skur!"

Scen 27: Bild på blommande äppelträd med texten "Manus och redigering Katarina Karlsson"








Inlägg 3: september 2012 Varför min film blev som den blev


När vi introducerades i kursen och fick reda på att vi skulle göra en film, började mina tankar på filmen. Jag är I Ur och Skur pedagog och har arbetat i snart 10 år med denna pedagogik, under dessa år har jag och stöter jag ofta på personer som undrar över verksamheten. Jag visste att jag ville göra en film om I Ur och Skur (IUS) men inte riktigt hur den skulle vinklas.
Först tänkte jag en film som beskriver hur vår IUS-verksamhet ser ut. Samlade på mig massa material, iPaden var alltid med och filmade eller tog kort på det mesta vi gjorde.

Efter ett tag kände jag att det skulle bli svårt att sammanfatta hela vår verksamhet så att det blev förståeligt och intressant för andra. Jag fortsatte samla material och fundera över vår verksamhet och vad jag vill visa.
Under sista läsåret har vi fokuserat mycket på just matematik i naturen. Jag och min kollega Anneli gick en kurs som inspirerade oss och vi gjorde mycket olika matematiska aktiviteter. Vi hade våra "matematikglasögon" på, och upptäckte hur naturligt vi får in matematik i vår verksamhet.
Nu visste jag hur jag skulle vinkla filmen! Det blev en film om hur barn lär matematik i naturen.

Det blev en dokumentärfilm, manuset gjorde jag efter filmen var klar. Under fliken "filmprojekt" kan ni läsa min Synopsis och mitt manus, jag kommer nedan att hänvisa till scener ur manuset.

Det mesta är filmat med iPad och appen iMovie. En del bilder är tagna med min iPhone och sedan dumpade över till iPaden för att sedan klistras in via iMovie.
Sången ni hör i scen 2, är egentligen filmad via iMovie, jag ville inte ha med filmsnutten men ljudet. Hur gör jag då? Efter lite huvudbry kom jag på att jag kunde spela in sången med min iPhone och sedan lägga in den i filmen via mikrofoninspelning i iMovie. Sagt och gjort, det fungerade och blev bra.

I "Att fånga lärandet" (Liber,2010) skriver Christina Wehner-Godée att "stor koncentration och öppna sinnen krävs för att kunna fånga upp det som sker." Jag håller till viss del med, men känner också att med hjälp av att filma behöver man inte alltid vara medveten om att man fångar upp det som sker. Jag har många gånger filmat barnen i situationer och under tiden eller efteråt sett att jag fångar/-t upp lärande eller saker som vi kunnat spinna vidare på i den pedagogiska verksamheten. Bilden nedan är ett exempel på det.
Det var i våras, vi var i skogen, barnen var fullt sysselsatta med olika saker. Jag filmar för att samla material, när jag går fram till dessa flickor, ser jag att de lagt sniglarna i samma mönster som på en tärning. När jag sedan redigerar filmen så upptäcker jag att denna scen (scen 8) faktiskt stämmer in på det som besvaras i scen 25. Vad rörigt det kändes nu. I scen 25 frågar Anneli mig om vi har märkt någon skillnad hos barnen sedan vi börjat med siffror och prickar på västarna. Ja är svaret, barnen känner igen siffror och tärningsprickar. Nedan ser ni exempel på det.



Nästa bild valde jag just för att jag under filminspelningen märkte att denna pojke medan pedagogen förklarade för de andra barnen vad uppgiften var, så genomförda han den. Detta talade han om men uppmärksammades inte av pedagogen. Jag som mest fokuserade på att filma barnen i aktiviteten, lade märke till honom och kunde när han andra gången berättade bekräfta honom. Under redigeringen blev detta bekräftat. Många gånger har jag och säkert ni med varit med om just detta. Man är så fokuserad på att få med alla att man inte alltid uppmärksammar vad de barn som sitter närmast säger. Vilken tur att man via film kan bli uppmärksam på detta och tänka på det vid andra tillfällen.




Att göra filmen har varit otroligt roligt! Manuset var svårt att formulera, men med inspiration av förra kursens bloggar och hjälp av boken "Manus och dramaturgi för film (Thomas Granath 2006), kollega och kurskamrater fick jag ihop ett manus.

Filmen blev 7,10 minuter lång, det blev både hel och halvbildsvinklar och bilder. Med hjälp av appen "ritplatta" kunde jag välja ett kort och sedan skriva på. Detta gjorde jag på första bilden (titeln på filmen) och  på sista bilden (manus och redigering).
Jag valde tema "ljus" och den bakgrundsmusik som tillhörde det temat. Ett ljudspår lade jag till och det är sången som hörs i början.

Jag är nöjd med min film och hoppas att den ger information och nyfikenhet om vår verksamhet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar