10 maj/1 juni 2012
Jag tycker det är fantastiskt vilka möjligheter vi pedagoger har för att dokumentera, inte bara barns lärande och utveckling utan även vår egna utveckling och lärande. Med olika digitala verktyg kan vi fånga barnen mitt i deras lärande, vi kan filma, spela in ljud, ta kort och säkert mer som jag inte just nu kommer på.
Mitt nuläge just nu, försöka samla ihop mina tankar kring portfolio som pedagogisk dokumentation. Här på bloggen har jag beskrivit att jag och min kollega har en flytande reflektion (se "Pedagogisk dokumentation - Vad, Hur och Varför?"), vi har samlat på oss mycket material men svårt att nå ut med det vi gjort/gör. Tiden till det finns inte. Som det är nu, tar vi bilder och filmar med digitalkamera och iPad, men sen?! Att gå in med ett/fler barn, ladda över till datorn, trycka ut/eller skriva i program, reflektera och arkivera tar tid och är omständigt. Vi har ofta problem med uppkopplingen på jobbet, inte alltid kopiatorn eller datan vill vara med, då tar det ännu längre tid. Ibland kanske man till och med glömmer av vad som hände bara för att man inte kunde dokumentera reflektionen med en gång. Jag vill ha en enkel metod för att dokumentera barnet i stunden och skriva både barnets och mina tankar kring händelsen. Jag vill ha med föräldrarna mer, jag vill att de ska ha del av barnens lärande under hela året.
Som vi har det nu, får föräldrarna ta del av barnets utveckling två gånger om året. Under utvecklingssamtalen bombarderar vi dem med ett halvårs information om barnets utveckling och lärande. Jag vill att de (föräldrarna) ska kunna följa barnen under hela året, kunna ta del av barnens vardag när helst de önskar.
Jag är själv förälder, när jag hämtar på min sons förskola får jag ytterst lite information om dagen och vad de har gjort. Som förälder saknar jag att få ta del av hans vardag på hans "arbete". Jag vill kunna prata med honom om det han gör och lär sig på förskolan.
Det jag själv saknar som förälder vill jag kunna erbjuda föräldrarna på mitt jobb. Jag tror att genom att föräldrarna får möjlighet att ta del av sitt barns vardag när helst de vill, har tid eller möjlighet kan vi få ett ökat samarbete med dem om barnen. Samt att vår verksamhet synliggörs mer, genom att föräldrarna blir mer delaktiga i den.
Ellmin & Ellmin (2003 s.47) skriver "Allt fler upptäcker hur portfoliometodiken kan bidra till att göra skolarbetet mer stimulerande, meningsfullt och utvecklande för såväl lärare som elever och föräldrar." Författarna hänvisar mest till skolan men jag omvärderar det till förskolan. Att använda portfolio är ett sätt att synliggöra barnens lärande för dem själva och föräldrarna samtidigt som vi pedagoger kan synliggöra vårt egna lärande.
Häromveckan hade vi vernissage för föräldrarna, vi sjöng de sånger vi brukar när vi är i skogen samt visade upp vad vi gjort sedan i höstas. Så mycket vi hade gjort! Allt vi visade har vi haft uppsatt i tamburen så att de har kunnat se när de hämtat barnen. När vi gjort något nytt har vi bytt ut i tamburen.
Det har blivit en möjlighet för föräldrarna att se och samtala med barnen om vad de gjort. Barnen själva tittar ofta på vad de gjort, samtalar om och jämför. Tillsammans med kompisar reflekterar de kring det de upplevt/gjort. När allt var uppsatt såg vi hur mycket barnen hade utvecklats, inte bara kroppsligt/motoriskt utan även i tanken.
Så här skriver Ellmin & Ellmin (2003 s.22) "Det centrala är alltså elevens förhållande till det som samlas och sparas. Det som sparas i portfolion ska upplevas som meningsfullt av eleven och ha ett bra informationsvärde. Det ska dokumentera något viktigt, säga något viktigt om elevens lärande, visa på en förändring, spegla en utveckling." Allt vi skapat och lärt oss under året blev synligt för oss, barnen och föräldrarna.
Nedan ser ni en bråkdel av vernissagen. Till höger visar vi en del av det vi gjort med matematik, bl.a. stapeldiagram. Till vänster, fortsättning av vår "mindmap", när vi tar ner från tamburen sätter vi upp något alster på denna vägg, för att synliggöra vad vi gör och lär.
Hur kan vi då synliggöra detta lärande tidigare? Som jag skrev i inledningen så har vi pedagoger tillgång till olika digitala verktyg, det mest fantastiska tycker jag är iPaden. Den är lätt att bära med, har många bra funktioner/appar där du som pedagog kan fånga, utmana och utveckla barnens lärande. Den är enkel att använda för både barnen och oss.
Inför vårens utvecklingssamtal har vi använt oss av "Keynote" (presentationsapp i iPad), barnen har fått göra en presentation om sig själv, de har fått välja bilder, bestämma hur bilderna ska sitta och vad de vill berätta om bilden. Vi (pedagoger) har hjälpt till med att skriva det barnen säger, vi har även ställt frågor som t.ex: "vad vill du visa med den bilden? Vad har du lärt dig/lärde du dig något? Hur upplevde/kändes det?"
Innan samtalet med föräldrarna har vi tittat igenom presentationen, vad har barnet lärt sig, vad har hänt sedan i höstas. Vi har även lagt in filmsnutt (Imovie/kameran) på barnet. Detta har varit oerhört uppskattat utav både föräldrar och barn. Det har varit enkelt att använda samt att vi kunnat göra det närhelst och varhelst, tidssparande.
Jag ser fram emot hösten då vi tillsammans med unikum kommer utveckla och förenkla vår dokumentation kring barnens lärande och utveckling, vår verksamhet och vi pedagogers egna lärande och utveckling. Föräldrarna kan via eget inloggning till unikum följa barnet, samtala med barnet om det de upplevt/lärt när helst de vill. Jag som pedagog kommer kunna dokumentera barnets lärande och reflektion direkt i dess portfoliomapp i unikum, föräldrarna kan ta del med en gång. Med en blogg för avdelningen kan vi kommunicera mer med föräldrarna om vår verksamhet, inte bara i tamburen vid lämning och hämtning.
På samma sätt kommer även vi pedagoger kunna dokumentera vårt egna lärande och utveckling.
Vi kommer självklart fortsätta att ge barnen möjlighet att dokumentera sitt eget lärande med papper och penna och annat skapande material. Visa upp i tamburen och spara för vidare reflektion. Så att de när helst de vill kan titta på, samtala kring och utveckla sitt lärande.
Vi (både barn och vuxna) konstruerar vårt lärande utifrån våra egna erfarenheter och kunskaper. Med reflektion kring upplevelsen utvecklas vi. "När man kan tillämpa sina kunskaper i nya situationer har man förstått vad man lärt sig" (Ellimin & Ellmin 2003). I samspel och reflektion med andra lär vi och synliggör lärandet för varandra. Jag och mina kollegor reflekterar kring, utmanar och ger förutsättningar för barnens lärande och utveckling. Vi har även själva lärt oss nya metoder men inte enkelt kunnat anteckna och på så sätt synliggöra vår egna utveckling samt verksamhetens utveckling. Med det som kommer till hösten ser jag oss få möjligheter till detta samt att fortsätta utvecklas både verksamhet och pedagog.
"Portfolioarbetet blir vad man gör det till, varken mer eller mindre." (Ellmin & Ellmin, 2003 s.62).
Barnen har plockat material i skogen, de har tagit fram färg och material, målat och ordnat denna bondgård. Ett projekt som har varit igång och utvecklats under flera veckor. Visst är den underbar!
Litteraturförteckning
Ellmin R & Ellmin B, Att arbeta med portfolio - teori, förhållningssätt och praktik; Stockholm Gothia, 2003.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar