Välkommen till I Ur och Skur pedagogens dokumentation

tisdag 18 september 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer

Har precis läst rapporten "Småungar & medier 2010 -fakta om små barns användning och upplevelser av medier" (medieradet.se/publikationer). En studie om hur barn mellan 2-9 år använder och upplever medier. Intressant läsning som gav mig lite tankar både som förälder men framförallt som pedagog.

Oftast när jag läser eller hör ordet medier och små barn, tänker jag Bolibompa på tv eller data. Men medier är ju mer, det är ju både tv-spel, internet, youtube, data. Dagens samhälle är ju ett digitalt informationssamhälle, mycket sker via internet och dator. Det finns många olika sätt att använda sig av medier. Klart att barnen ska lära sig att hantera och förhålla sig till dessa.

I rapporten står att 43 % av alla tvååringar i Sverige använder dator. Nu kanske många tänker, kan de det? Klart att de kan, men kanske inte helt själv utan tillsammans med vuxen. Nästan hälften av alla tvååringar gör detta. Ja, det är inte konstigt tycker jag. Både på förskolan och hemma har barnen oftast tillgång till dator eller iPad. På vår förskola använder barnen mest iPad, vi har valt att ha barnpaddor (som vi kallar dem) med appar som är pedagogiska, utvecklande och lärande som vi känner att vi som förskola kan stå för. Vi har även en pedpadda/pedagogpadda, som barnen inte har tillgång till på samma sätt. Där samlar vi bl.a. barnens portfolio, den är pedagogernas dokumentations iPad. Fördelen med iPadsen är ju att de är lätta att ta med. När vi är i skogen kan vi söka information om det vi stöter på. Nu på hösten hittar vi många olika svampar, med hjälp av iPaden kan vi ta reda på sorten med en gång. Vi kan även dokumentera barnens lärande, samtala med barnen om lärandet och dokumentera i deras portfolio på plats.

I vårt uppdrag (Läroplanen, Lpfö98/10,s. 6)) står att vi ska lägga grunden så att barnen kan "tillägna sig de kunskaper som utgör den gemensamma referensram som alla i samhället behöver". För att de i framtiden ska kunna söka ny kunskap, kommunicera och samarbeta i ett samhälle med snabb förändringstakt. Det står också att barnen ska lära sig att konstruera, nyttja och forma inte bara material utan även teknik. Alla barn har inte dessa tekniska möjligheter hemma, det är väl tur att vi i förskolan kan ge alla barn förutsättningar. Det ska ju vara roligt och meningsfullt att lära sig nya saker. Jag upplever att barnen tycker det. Om det så är apparna i sig eller att det är just iPaden som gör det, är svårt att säga. Men att ha tillgång till digitala verktyg är fantastiskt. Det är vårt uppdrag att se till att barnen får möjlighet till det.

Rapporten ("Småungar & Medier, 2010), tar också upp vad barn lär av medier. Det visar sig att om man jämför internet med tv och tv-spel så lär barnen sig mer bra saker av internet. Det kan jag förstå, oftast när man besöker internet med barnen så söker man information om något, medan tv-spel och tv mer är nöje. Däremot så tror jag att tv-spel och tv-program påverkar barnens lek. De flesta har säkert haft något barn vars lek inspirerats mycket av t.ex. "StarWars" eller "Ninja Turles". För det mesta i lagom dos.

Hur vi pedagoger förhåller oss till dessa medier påverkar också. Jag erkänner att jag i början var försiktig med både mitt eget användande och när barnen använde, men ju mer van jag blev och ju mer jag och barnen satt desto säkrare blev jag. Jag lärde mig av och med barnen, liksom de lärde sig av mig. Nu känner jag mig säker, vågar fast jag inte vet. Om jag blir osäker är det bara att trycka på hemknappen och börja om igen. Det är enkelt, bara ett knapptryck så är man tillbaka där man började igen.
Ta t.ex. min son (3,5 år), han var 1,5-2 år första gången han fick använda iPad. Ibörjan var han försiktig visste inte riktigt, använde den appen som vi tog fram. En gång fick han se en film på Youtube, det blev hans favorit och det dröjde inte länge förrän han själv tog upp den appen och tittade. Genom att iaktta oss när vi sökte prövade han själv (xxrjfgh) och fann bra filmer. Idag hanterar han den jättebra, han använder appar, ber oss eller storebror att hjälpa honom skriva och söka.

Barn påverkas av medier. Ett tv-program, ett spel, en film kan inspirera till bra lek likaväl som det kan bli för mycket inspiration så att barnet enbart leker samma. Jag har varit med om barn som enbart lekt utifrån film/tv-spel/nintendo som har innehållit mycket skjuta och döda. Denna lek hämmade barnet från att leka med andra barn och när kompisarna ville leka annat. På grund av det var det svårt att få med barnet i annan lek och relationerna till kompisarna påverkades.
En bra avvägning är att förespråka men det kan vara svårt att få till ibland. Som pedagog kan det vara lättare än som förälder.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar